linkdin
קרן עמר
ספטמבר 14, 2022

מגאנט לאינטליגנציה מלאכותית

עולם ניהול הפרויקטים עובר מהפכות רבות בשנים האחרונות המשנות את פני המקצוע. סקרנים לדעת לאן זה מוביל? אברא חוקרת, מפתחת וכבר מיישמת פתרונות ניהול פרויקטים שיהפכו להיות נפוצים בשנים הקרובות.

הטכנולוגיה נכנסת לחיינו בכל תחומי החיים והיא לא פוסחת גם על עולם ניהול הפרויקטים. כבר היום קשה לדמיין ניהול פרויקטים שאינו מתבסס על טכנולוגיה כזו או אחרת, אך בעתיד הקרוב טכנולוגיות חדשניות צפויות להיכנס לתחום ולשנות משמעותית את הדרך בה אנו מנהלים פרויקטים כיום.

 BI – Business Intelligence – בארגונים בהם הוטמעו מערכות EPM/PPM קיימים אין ספור נתונים במערכות אלו בכל רגע נתון. בשנים האחרונות מחלחלת ההבנה כי נתונים אלו מאפשרים הפקת תובנות עסקיות יקרות ערך באמצעות מערכות BI. תובנות אלו מאפשרות לנהל את הפרויקט הבודד טוב יותר על סמך תמונת סטטוס אינטגרטיבית המתבססת על נתונים ממקורות מגוונים ובינהם מערכת ה-PPM, ה-ERP הארגוני, מערכות הפיתוח כמו TFS או JIRA, מערכת ניהול הסיכונים ועוד. אך חשוב מכך, מערכת ה-BI מאפשרת לראשונה שיפור תהליך ניהול הפרויקטים בכלל הארגון על סמך ניתוח תבניות ומגמות אופייניות בכלל הפרויקטים. באברא אנו קוראים לתחום PI  Project Intelligence וכבר מיישמים אותו בהצלחה אצל לקוחות רבים. כמובן שניתן לקחת את ה-PI צעד נוסף קדימה ולבצע גם RI – Risk Intelligence.

Machine learning – יכולות ה-BI מאפשרות לנו לקבל תשובות לשאלות העסקיות שלנו, רק בתנאי שאנחנו יודעים לשאול את השאלות. היתרון בטכנולוגית ה-Machine learning שהיא מוצאת בעצמה תלויות והקשרים בין הנתונים ומצביעה על תובנות שאפילו לא ידענו לבקש. לדוגמה: מערכת מבוססת ML יכולה לנבא האם הערכת הזמנים שלנו נכונה או שגויה, לשייך חברי צוות למשימות מתאימות לפי יכולותיהם, למצוא סיכונים ועוד…

משחוק – לא מדובר בתיאוריה חדשה, כבר לפני שנתיים התחלנו לדבר עליה, אבל עכשיו כבר רואים יישום ותוצאות בשטח. למי שעדיין לא מכיר – תיאוריית המשחוק דוגלת ביצירת מעורבות של המשתמשים ושינוי התנהגות באמצעות רעיונות ואלמנטים מעולם המשחקים. כלומר, להכניס FUN בתחומים אפורים יותר, באמצעות ניקוד, לוחות מובילים וחווית משתמש נעימה יותר המתבססת על תחרות. שואלים את עצמכם איך זה משתלב בניהול פרויקטים? שאלה טובה! הטמעת שיטות ותהליכים בארגון נתקלת בקשיים רבים, והמשחוק תורם לנטרול התנגדויות והגדלת המעורבות של המשתמשים השונים, במטרה לעמוד ביעדי הארגון.

BOTs – אנו חווים בשנים האחרונות שילוב של בוטים בחיינו – למשל, הזמנת פיצה או תיקון תקלות טכניות באמצעות צ’ט עם בוט. אז למה לא לשלב זאת גם בעולם ניהול הפרויקטים? למה לדווח באופן ידני במערכת כשאפשר בפקודה קולית פשוטה לבקש מה-BOT לדווח עבורנו? למה לעבוד קשה ולחפש נתונים במערכות, כשאפשר לדרוש מממנו להוציא עבורי נתונים מהמערכת ולהציגם בפשטות? אברא פיתחה BOT שעושה בדיוק את הדברים האלה! הבוטים צפויים לחסוך לנו זמן רב ולאפשר למנהלי הפרויקטים להתרכז במשימות מהותיות יותר.

Artificial Intelligence – בכל מקום שומעים את ה- Buzzwords ‘אינטליגנציה מלאכותית’. לדעתנו לא מדובר רק בטרנד חולף, אלא בטכנולוגיה שתשנה את כללי המשחק גם בעולם ניהול הפרויקטים. למי שלא מכיר, טכנולוגיית ה-AI היא שלב אחד מעל ML, המאפשרת למחשב ללמוד מתוך התנהגות המשתמשים, ולקבל הבנה עמוקה של הפרויקט באמצעות למידה מתמשכת. מערכות ניהול הפרויקטים החכמות יוכלו לבצע פעולות מסובכות יותר, להמליץ על דרכי פעולה ואף לקבל החלטות בעצמן.

אין ספק שניהול הפרויקטים שאנו מכירים היום הוא לא ניהול הפרויקטים שנחווה בעוד שנים בודדות. אנו חיים בעידן השינוי ונחווה גם מהפכות רבות במקצוע, קטנות כגדולות. ארגונים שישכילו לאמץ את השינוי יהנו מיתרונות תחרותיים על פני אלו שישארו מאחור.