בינה עסקית במשפט אחד

בינה עסקית (BI) הוא תהליך מבוסס טכנולוגיה שמטרתו ניתוח נתונים והצגת מידע מניע לפעולה על מנת לעזור למנהלים ולמשתמשי קצה עסקיים נוספים לקבל החלטות עסקיות, מבוססות על מידע.

רקע

שימוש במונח בינה עסקית הולך אחורה לפחות עד לשנת 1860, אך היועץ האוורד דרזנר מקבל את הקרדיט כראשון שהציע אותו בשנת 1989 כביטוי כולל לשימוש בטכניקות ניתוח נתונים לתמיכה בתהליכי קבלת החלטות עסקיות. מה שהפך להיות מוכר ככלי BI, התפתח ממערכות אנליטיות מוקדמות כמו מערכות תומכות החלטה ומערכות מידע ניהוליות.

מה תפקיד ה-BI ומהם היתרונות?

באופן כללי תפקיד ה-BI הוא לשפר היבטים רבים בפעילות החברה על ידי מתן נגישות פשוטה ומהירה לנתונים הארגוניים. את הנתונים שהחברות אוספות, שימושי BI יכולים לתרגם לכדי תובנות על התהליכים העסקיים. לתובנות אלו השפעה על החלטות אסטרטגיות עסקיות העשויות לשפר פרודוקטיביות, להגדיל רווחים ולהאיץ צמיחה.

יתרונות פוטנציאליים נוספים לכלי BI:

  • האצה ושיפור תהליכי קבלת החלטות
  • אופטימיזציה לתהליכים עסקיים פנימיים
  • הגדלת היעילות התפעולית
  • מנוע להגדלת הכנסות
  • יצירת יתרון תחרותי על פני היריבים העסקיים
  • סיוע לחברות בזיהוי מוקדם של מגמות בשוק
  • איתור בעיות עסקיות המצריכות התייחסות (תיעדוף בחשוב ובדחוף)

העובדה של מערכות BI יש גישה הן למקורות מידע חיצוניים, הן למערכות התפעוליות של הארגון והן למאגרי מידע היסטוריים, מאפשרת לגורמים הרלוונטיים לקבל החלטות טקטיות בקבועי זמן קצרים מאד, אך גם להישען על המידע וניתוחי המגמות לצורך קבלת החלטות ברמה האסטרטגית.

מה כולל התחום?

התחום כולל מגוון רחב של כלים, אפליקציות ומתודולוגיות אשר מאפשרים לארגונים לאסוף נתונים, הן ממערכות פנים-ארגוניות והם ממקורות חיצוניים, להכין את הנתונים לקראת ניתוח אנליטי, לפתח ולהריץ שאילתות ולבסוף ליצור דוחות, מדדים ותצוגות ויזואליות שינגישו את התוצאות האנליטיות בצורה ויזואלית ברורה, נוחה ומהירה למקבלי ההחלטות בארגון, וגם עבור העובדים עצמם.

תחום ה-BI משלב מגוון רחב של אפליקציות לניתוח נתונים

טכנולוגיות BI כוללות גם

  • תוכנת data visualization לעיצוב טבלאות ואינפוגרפיקות
  • אפשרות ליצירת מדדי ביצוע (key performance indicators) קלים להבנה ומניעים לפעולה
  • כלים לבניית דאשבורדים המציגים מידע, ניתוחים, מדדים ומגמות באופן ויזואלי

היכן מאוחסן כל המידע וכיצד מטפלים בו?

המידע מאוחסן בדרך כלל במחסני נתונים מרכזיים הנקראים data warehouses (DWH) או ב-data marts קטנים יותר המכילים תתי קבוצות של המידע. הן ה-DWH והן ה-data marts מכילים מידע ארגוני פנימי וגם מידע חדש הנאסף ממערכות מקור בזמן אמת או קרוב לזמן אמת.

אך לפני שמשתמשים באפליקציות BI, המידע הגולמי ממערכות מקור שונות חייב לעבור תהליכי מיזוג, גיבוש וניקוי על ידי כלי data integration and data quality על מנת להבטיח שהמשתמשים מנתחים מידע מדויק ועקבי.

מי משתמש ב-BI?

במקור כלי BI שימשו בעיקר אנליסטים ומומחי IT נוספים להרצת ניתוחים והפקת דוחות על בסיס שאילתות עבור משתמשי קצה עסקיים. אולם היום יותר ויותר מנהלים ועובדים בעולם העסקים משתמשים בעצמם בפלטפורמות BI, וזאת חלקית הודות לפיתוחי ה-self service BI ויצירת ממשקי משתמש פשוטים להפליא שאפילו מנהלים יכולים להפעיל…

שוק ה-BI צפוי להמשיך ולחוות צמיחה, במיוחד לאור שילוב של טכנולוגיות אינטליגנציה מלאכותית (AI) ולמידת מכונה (ML) המאפשרות עולם שלם של הפקת תובנות מריבוי נתונים ויצירת מודלי חיזוי מדויקים מאי פעם.

מי האנשים שמאחורי המחשב?

תוכנות BI משלבות באופן טיפוסי אופני אנליזה מתקדמים כמו data mining, predictive analytics, text mining, statistical analysis and big data analytics.  במקרים רבים, פרויקטים של ניתוחים מתקדמים מתבצעים ומנוהלים על ידי צוותים נפרדים של אנליסטים, סטטיסטיקאים, אנשי חיזוי ועוד אנשי מקצוע בתחום האנליטי, בעוד שצוותי BI מוכוונים יותר לכתיבת שאילתות ישירות על ניתוחי מידע עסקי.

בנוסף לצוותים הטכנולוגיים ישנה חשיבות גדולה לשלב בצוות גם משתמשים עסקיים, Super Users, על מנת לייצג את הצד העסקי של הלקוח ולוודא שצרכיהם באים לכדי מימוש בתהליך.

ומה הקשר לאג’ייל?

מספר הולך וגדל של ארגונים מחליפים את הפיתוח המסורתי המתבסס על מתודולוגיית waterfall ועוברים ל-Agile BI ולשימוש בטכניקות פיתוח תוכנה אג’יליות על מנת לפרק את פרויקטי ה-BI ל-“חתיכות קטנות”, וכך לספק פונקציונליות חדשה לאנליסטים על בסיס אינקרמנטלי ואיטרטיבי.

באופן הזה חברות מצליחות לפתח מהר יותר את יכולות ה-BI ולהנגיש אותם למנהלים העסקיים.  כמובן שפיתוח איטרטיבי מאפשר את התאמת הפיתוח הן לצרכים משתנים והן לשילוב תובנות ומשובים מהטמעת השלבים הקודמים.

אז אם אתם חדשים לעולמות הנתונים וה- BI, אנו מקווים שעשינו קצת סדר ונשמח לסייע לכם שלב אחרי שלב במסע אל עבר קבלת החלטות עסקיות ואסטרטגיות מושכלות המבוססות על מידע.

אנחנו באברא, יחד איתכם, נעזור בזיהוי והבנה לעומק של הבעיה העסקית – מהגדרה ומיקוד הצורך, מיפוי התהליך ועד ליישום פתרון שמיש, שיהיה שלוב בתהליכי העבודה והניהול ומותאם לצרכי הארגון, לכלים ולמערכות שלכם.

קישור למאמר המקורי